Title Image

Blog

Hoe corona ook de webinar wereld besmet

Hoe corona ook de webinar wereld besmet

  |   Live Streaming, Webinars   |   No comment

6 opmerkelijke vaststellingen uit de praktijk

 

Dat de corona-crisis er mee voor zou zorgen dat evenementen ook een digitaal luik zouden krijgen, was eind februari al duidelijk. Sindsdien zagen we webinars bij bedrijven en organisaties als paddestoelen uit de grond schieten; gaande van een Zoom-webinar met verschillende sprekers tot geregisseerde concerten van Belgische artiesten “in hun kot”. Als ervaren rotten in de webinar wereld zien we echt een paar dingen grondig veranderen.

 

1. Meer inschrijvingen

Het aantal inschrijvingen voor een webinar is altijd moeilijk te voorspellen. Afhankelijk van het onderwerp en de doelgroep zijn er bij de meeste webinars 50 à 100 inschrijvingen. Althans, zo was het voor de corona-crisis begon.

 

De laatste weken zien we dat de registraties vaak  5 tot 10 keer hoger liggen dan voordien. De meeste webinars bereiken nu dikwijls meer dan 500 inschrijvingen en populaire webinars flirten zelfs met de grens van 1000 inschrijvingen. Kijkers zijn dus meer vertrouwd geraakt met het concept “webinar” en schrijven zich er dus sneller voor in.

 

2. Meer bereidheid om de webinars live te volgen

Niet alleen het gemiddeld aantal inschrijvingen is spectaculair gestegen, ook het aantal live deelnemers steeg. Voor de corona-crisis lag de opkomst vaak rond de 50% van de geregistreerden. Veel deelnemers schrijven zich immers in met het idee om achteraf de info te ontvangen en de replay te bekijken. Zeker tijdens de kantooruren is het niet zo evident om een uur vrij te houden om een webinar te volgen.

 

De afgelopen weken hadden we gemiddeld een opkomst van rond de 70%, met hier en daar zelfs een uitschieter waarbij 85% van de geregistreerden de webinar live bekeek. Het “remote-werken” geeft deelnemers blijkbaar de mogelijkheid om deze tijd er wel voor vrij te houden.

 

3. Offline wordt online

Voor sommige offline-evenementen is het erg evident om een webinar als (tijdelijk) alternatief te organiseren. Denk hierbij aan opleidingen, presentaties, studiedagen, enz.; evenementen die ook voor de corona-crisis al vaker in een digitale vorm verschenen.

 

Door de corona-crisis zien we dat bedrijven en organisaties ook voor andere evenementen op zoek gaan naar een volwaardig digitaal alternatief en daarbij steeds vaker eindigen met een webinar. Hogescholen en universiteiten organiseren digitale infodagen en rondleidingen, infosessies worden vervangen door talkshows en geplande premières van documentaires vinden online plaats.

 

Screenshot van de webinar van het AfricaMuseum

Het AfricaMuseum organiseerde op donderdag 30 april een webinar waarin de documentaire “Stop Filming Us” zijn Belgische première beleefde. Aansluitend op de vertoning van de documentaire was er een live debat waarbij o.a. regisseur Joris Postema vragen van kijkers beantwoordde.

 

4. Combinatie van remote speakers & studio

De start van de “lockdown” had ingrijpende gevolgen voor vele evenementen en deze vervangen door een webinar vanuit een studio was niet altijd mogelijk. Buitenlandse sprekers konden niet meer reizen door de maatregelen en vele bedrijven hadden interne richtlijnen om enkel van thuis uit te werken.

 

Om de evenementen toch te kunnen laten doorgaan, werd snel teruggegrepen naar videochat-tools zoals Zoom, Skype en Google Meet. Uitstekende tools voor videocalls, maar vaak iets te beperkt om te communiceren naar een breed publiek. De achterliggende technologie van die platformen werkt niet goed wanneer de kijker een slechte internetverbinding heeft. Daarnaast bieden die platformen ook geen mogelijkheid om te regisseren wie wanneer in beeld komt waardoor het geheel er vaak iets minder professioneel uit ziet. 

 

In een zoektocht naar een professionelere oplossing kwamen vele bedrijven en organisaties uit bij een hybride vorm waarbij een uitzending vanuit de studio gecombineerd wordt met extra sprekers op afstand. Dit kan gaan van debatten met een volledig remote panel en een moderator in de studio tot sofa gesprekken waarbij de live gesprekken in de studio aangevuld worden met extra sprekers op afstand. 

 

Hierdoor krijg je niet alleen een betrouwbare uitzending waarbij er controle is wat de kijkers te zien krijgen, maar kunnen sprekers vanop afstand eenvoudig deelnemen aan de webinar. En moesten er toch verbindingsproblemen opduiken bij één van de remote sprekers, kan dit steeds opgevangen worden door de fysieke aanwezigheid van de gespreksleider.

 

5. Snelle & interne (crisis)communicatie

Het belang van goed doordachte en duidelijke crisiscommunicatie werd pijnlijk duidelijk tijdens de persconferentie van de federale overheid enkele weken geleden. Maar ook bedrijven en organisaties worstelen in deze periode met dat probleem; de maatregelen en omstandigheden veranderen bijna dagelijks en zorgen dan ook voor vele vragen bij de verschillende stakeholders.

 

Maar ook de snelheid waarmee gecommuniceerd wordt is belangrijk. Vele bedrijven en organisaties kozen de afgelopen tijd voor een webinar om deze communicatie mogelijk te maken. Niet alleen kunnen ze op deze manier snel en last-minute wijzigingen doen aan de inhoud die ze willen brengen, ze kunnen ook meteen een antwoord geven op de verschillende vragen die de achterban heeft.

 

Screenshot van de webinar van KAVA / APB & UAntwerpen

KOVAG, APB & UAntwerpen organiseerden samen met de andere Vlaamse apothekersverenigingen op maandag 16 maart, bij de start van de eerste corona-maatregelen, een webinar. Tijdens dit webinar werden apothekers in heel Vlaanderen geïnformeerd over hoe ze met die maatregelen moesten omgaan. Ondanks de zeer snelle communicatie werd de webinar bijna 2500 keer bekeken in de eerste 12 uur, waarvan meer dan 1600 kijkers live keken.

 

6. Webinars worden tv-content

De technologie maakt het steeds eenvoudiger om zelf een webinar op te zetten en te organiseren. Maar wanneer er naar een grotere groep gecommuniceerd wordt mag het voor veel bedrijven en organisaties toch iets professioneler zijn. Dit kan dan een webinar zijn vanuit een studio of een webinar waarbij er technische ondersteuning geboden wordt.

 

Die evolutie van “doe-het-zelf”-webinars naar professionele webinars zorgt ervoor dat de kwaliteit van die uitzendingen ook stijgt en meer en meer de kwaliteit van klassieke tv-programma’s benaderd. Die kwaliteitssprong zorgt er mee voor dat webinars ook steeds vaker een tweede leven krijgen als tv-programma op een klassieke tv-zender. Zo neemt Canvas een extra online uitzending van het voetbalprogramma Extra Time mee op in zijn klassieke zendschema de dag erna en geeft Kanaal Z webinars een extra kans om meer geïnteresseerden te bereiken.

Screenshot van de webinar van De ZorgSamen

De webinars van De ZorgSamen, een online platform rond veerkracht voor iedereen in zorg en welzijn tijdens de COVID-19-crisis, worden live uitgezonden op hun website. Nadien worden deze webinars door Kanaal Z verder opgepikt en gedurende een hele week uitgezonden zodat ze andere zorg- en welzijnsmedewerkers bereiken.

No Comments

Post A Comment