Title Image

Blog

Is jouw YouTube-kanaal “Made for kids”?

  |   Video Marketing   |   No comment

In november voegde YouTube een nieuwe functie toe aan hun platform, namelijk het instellen van het (doel)publiek voor je kanaal of video’s. Deze update zorgde de afgelopen tijd voor heel wat verwarring en ophef op het internet. Niet enkel omdat gebruikers inkomsten zouden kunnen verliezen die gemaakt worden met hun video’s, maar ook omdat er mogelijks boetes uitgedeeld kunnen worden.

Komt aan bod in dit artikel:

Sinds de update wordt aan alle creators (personen/bedrijven die video’s op YouTube plaatsen), ongeacht hun locatie en of ze content maken voor kinderen (jonger dan 13 jaar), gevraagd om aan te duiden of hun video’s gemaakt zijn voor kinderen.

De nieuwe instelling mag echter niet verward worden met het aanduiden of video’s “geschikt zijn voor kinderen” (wat standaard zo is voor alle video’s op YouTube). Nee, de nieuwe instelling is er om aan te duiden of je video’s gemaakt zijn voor kinderen als (doel)publiek.

WAAROM IS DEZE NIEUWE FUNCTIE TOEGEVOEGD?

Deze nieuwe instelling is door de Amerikaanse overheid opgelegd in het kader van de Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA). Deze wet bepaalt hoe de privacy van kinderen online gewaarborgd kan worden: zo mag je bijvoorbeeld geen data verzamelen van kinderen jonger dan 13 jaar. 

De Amerikaanse overheid dreigde onlangs YouTube een boete te geven van 170 miljoen dollar voor het niet naleven van deze wetgeving. Om deze boete te vermijden, beloofde YouTube aan de Amerikaanse autoriteiten om het probleem structureel op te lossen.

Als oplossing zal YouTube vanaf 1 januari 2020 geen data meer opslagen bij video’s die bedoeld zijn voor kinderen of waar veel kinderen naar kijken. Om te weten of video’s voor kinderen gemaakt zijn, moeten deze ook zo aangeduid worden. 

Hiervoor rekent YouTube in de eerste plaats op zijn Creators, zij moeten aangeven of de gepubliceerde content op hun kanaal (deels) op kinderen gericht is. Daarnaast zal YouTube ook zelf video’s analyseren en aanduiden als “Made for kids”, maar dat systeem staat nog in zijn kinderschoenen en zal dus pas na verloop van tijd het juiste doelpubliek kunnen (helpen) bepalen.

WAT ZIJN DE GEVOLGEN WANNEER JE VIDEO’S “MADE FOR KIDS” ZIJN?

Omdat YouTube geen data meer mag bijhouden van video’s die aangeduid zijn als “Made for kids”, vallen er dus heel wat functies weg die net gebaseerd zijn op data die YouTube verzamelt van zijn kijkers.

Als je je video’s hebt ingesteld als “Made for kids”/”Gemaakt voor kinderen”, zijn vanaf 1 januari 2020 volgende functies niet meer beschikbaar voor afzonderlijke video’s of livestreams:

  • Er worden geen Eindschermen of Infokaarten meer getoond tijdens of na de video.
  • Abonnees krijgen geen melding meer wanneer de video gepubliceerd is of wanneer een livestream van start gaat.
  • Kijkers kunnen geen reacties meer toevoegen bij de video of livestream.
  • Kijkers kunnen de video’s niet meer toevoegen aan een eigen afspeellijst of kiezen voor “Bekijk later”.
  • Het brandingswatermerk rechts onderaan de video om gebruikers zich te laten abonneren op je kanaal, wordt niet meer getoond.
  • Er worden geen gepersonaliseerde advertenties meer getoond, wat invloed heeft op mogelijke inkomsten uit advertenties op je video’s.

Daarnaast blijkt ook dat deze video’s moeilijker vindbaar worden in Google Search. Dit is officieel niet bevestigd door Google en/of YouTube, maar gezien het feit dat video’s in Google Search hun positie deels te danken hebben aan kijkersdata, mag het dus niet verbazen dat dit effectief zo is.

Voor video’s die niet zijn aangeduid als “Made for kids” verandert er niets.

VANWAAR DAN JUIST DE OPHEF?

De grootste ophef komt er rond de verantwoordelijkheid: YouTube heeft met de Amerikaanse overheid afgesproken dat niet zij als platform, maar dat de Creators verantwoordelijk zijn voor eventuele inbreuken. Kort samengevat komt het er op neer dat gebruikers boetes kunnen riskeren indien er zich in de toekomst inbreuken voordoen in het kader van COPPA. De boetes daarvoor kunnen oplopen tot 42 530 dollar.

Het doorschuiven van de verantwoordelijkheid is de grootste doorn in het oog. Want ook al gaat het om Amerikaanse wetgeving, ook Europese Creators moeten zich hieraan houden. YouTube heeft immers zijn hoofdzetel in de Verenigde Staten en dus valt het gehele platform onder de Amerikaanse wetgeving.

MOETEN WE DAN ALLE VIDEO’S ALS “MADE FOR KIDS” AANDUIDEN?

Als je video’s als voornaamste doelpubliek kinderen jonger dan 13 jaar heeft, is dit verplicht. Het niet juist instellen van je video’s is immers in strijd met de nieuwe regels van YouTube en is ook verplicht door de Amerikaanse autoriteiten.

YouTube gaat zelf ook d.m.v. machine learning video’s identificeren die duidelijk op een jong publiek gericht zijn. Bij foutief gebruik of misbruik kan YouTube jouw instellingen overschrijven. Moest dit niet kloppen, kan je altijd een bezwaar indienen via YouTube Studio.

Op veilig spelen en je video’s allemaal als “Made for kids” aanduiden, heeft wel als gevolg dat er heel wat functies niet meer beschikbaar zijn voor jouw video’s. Kenmerken die er net voor zorgen dat YouTube een belangrijk videoplatform is (bv. de vindbaarheid van je video’s) of ervoor zorgen dat er meer kijkers naar je video’s kijken (bv. Eindschermen, opslaan in afspeellijsten). 

HOE WEET IK OF IK HET PUBLIEK VAN MIJN VIDEO’S CORRECT HEB INGESTELD?

Eigenlijk weet je dat niet en YouTube kan het je ook niet vertellen. Je bent hiervoor dus nog aangewezen op je eigen gevoel.

Er zijn wel enkele richtlijnen opgesteld door Amerikaanse autoriteiten over wat “gemaakt voor kinderen” nu net inhoud, maar die zijn voor interpretatie vatbaar. Ze zijn zich daar ook deels van bewust en overwegen op dit moment verschillende aanpassingen aan de COPPA om meer duidelijkheid te geven over deze situatie.

Je kan de richtlijnen van YouTube hier terugvinden: https://support.google.com/youtube/answer/9528076

Wat betekent dit voor jouw bedrijfskanaal?
Belangrijkste is dat je de oefening maakt over welke video’s er op je kanaal staan en wat het voornaamste publiek voor je video’s is.

Voor de meeste bedrijfskanalen wijzigt er dan ook weinig; kinderen jonger dan 13 jaar zijn vaak niet het primaire doelpubliek en dus hoef je momenteel niets te veranderen aan je instellingen. 
Je kan de instelling ook per video wijzigingen: publiceer je in de toekomst een video die gericht is op kinderen, pas dit dan enkel voor die video aan i.p.v. de algemene kanaalinstelling.

Twijfel je of je video’s aangeduid moeten worden als “Made for kids”? Ga dan zeker door de lijst van richtlijnen van YouTube of win juridisch advies in om zeker te zijn.


HOE STEL JE HET PUBLIEK VAN JE VIDEO’S IN?

Om het publiek van je video’s in te stellen, zijn er 2 manieren:

  • Je bepaalt op kanaalniveau of je video’s gemaakt zijn voor kinderen. Al je bestaande content is vanaf dan wel of niet “made for kids” en bij nieuwe content zal dit ook zo ingesteld staan.

  • Je bepaalt op videoniveau of die video al dan niet gemaakt is voor kinderen. Bij elke bestaande en nieuwe video moet je dit apart instellen.

Op kanaalniveau

Ga in YouTube Studio naar “Instellingen” links onderaan. In het instellingen-venster kan je bij “Kanaal” kiezen voor “Geavanceerde instellingen”.

Je hebt daar de 3 mogelijkheden om je publiek in te stellen: alle video’s zijn “gemaakt voor kinderen”, geen enkele video is “gemaakt voor kinderen” of je kan ook per video je publiek instellen.

Op videoniveau

Kies bij “Video’s” de video die waarvan je het publiek wilt wijzigen. Onder de plek waar je je thumbnail kan wijzigen, kan je instellen of deze video al dan niet gemaakt is voor kinderen. Vergeet nadien niet om de wijzigingen te bewaren.

Wil je het publiek van meerdere video’s wijzigen, selecteer dan in het overzicht van je kanaalvideo’s de video’s die je wilt wijzigen.

Nadat je enkele video’s geselecteerd hebt, verschijnt er bovenaan een grijze balk. Klik op “Bewerken” en selecteer “Publiek”.

Upload je een nieuwe video, kan je je publiek meteen juist instellen. Bij “Details”, de tweede stap van het uploaden, scroll je een beetje naar beneden en daar vind je dezelfde keuzelijst onder “Publiek”.

Wat betekent dit voor jouw bedrijfskanaal?
Je kan, zelfs als je kanaalinstelling anders is ingesteld, op elk moment het publiek van één van je video’s wijzigen.


Meer info: https://support.google.com/youtube/answer/9527654?hl=nl

No Comments

Post A Comment