Title Image

Blog

YouTube in een nieuw jasje

  |   Video Marketing   |   No comment

Langzaam maar zeker rolt YouTube zijn vernieuwde gebruikersinterface uit. En ook al lijkt het alsof de wijzigingen minimaal zijn, toch zijn er enkele belangrijke veranderingen voor zowel kijkers als video marketeers.

 

 

In lijn met apps op smartphone en tablet

De YouTube-apps op de verschillende platformen hebben de afgelopen jaren allemaal een nieuw ontwerp gekregen om gebruik te kunnen maken van het “Material Design” van Google. Om die lijn door te trekken is nu ook de site zelf aan de beurt.

 

 

Een verandering die meteen opvalt, is het verdwijnen van de witte kadertjes. De volledige website heeft nu een witte achtergrond en tussen de verschillende onderdelen is er veel meer ruimte voorzien. Daarnaast kan je nu ook blijven scrollen op de homepage om nieuwe video’s te ontdekken.

 

Vernieuwde kanaalpagina’s

Het nieuwe design wordt uiteraard ook doorgetrokken naar de kanaalpagina’s. Deze zullen voortaan ook de volledige breedte van het venster in beslag nemen, waardoor ook je bannerafbeelding groter getoond wordt. Aan de afmetingen zelf heeft Google niets veranderd, dus je moet deze niet aanpassen.

 

 

Een wijziging die misschien wel om de nodige aanpassingen vraagt, is de profielfoto. Waar je profielfoto in de vorige versie overal als een vierkant getoond werd, wordt dit nu overal een cirkel. Heeft jouw bedrijf een vierkant logo, dan pas je best je profielfoto aan zodat het volledige logo zichtbaar blijft na het bijsnijden.

 

Een andere verandering die we alleen maar kunnen toejuichen, zijn de grotere videominiaturen i Eens te meer een reden om te werken met aangepaste videominiaturen.

 

Opvallen in de zee van wit

Of je een fan bent van het strakke, witte design of net helemaal niet, het biedt ook wel mogelijkheden om jouw video’s meer te laten opvallen.

Gebruik kleur in je videominiaturen. Als je kiest voor een witte achtergrond of een groot wit vlak in je videominiatuur, zal je die mee verdwijnen in de achtergrond. Kies je daarentegen voor een groot gekleurd vlak of enkele felle kleuren, dan zal hij veel meer opvallen.

 

Ook je profielfoto kan je hiervoor aanpassen. In plaats je rode logo op een witte achtergrond te plaatsen, zou je er ook voor kunnen kiezen om op YouTube gebruik te maken van een negatief logo waarbij je rood als achtergrondkleur gebruikt.

 

Veranderingen onder de motorkap

Maar de update houdt meer in dan enkel een grafische update. Google heeft het framework achter de website volledig vernieuwd. Het framework zorgt ervoor dat ontwikkelaars eenvoudiger stukken code kunnen hergebruiken waardoor er in de toekomst nog verschillende nieuwe features geïntroduceerd kunnen worden.

 

Eén van de nieuwe features die dankzij het nieuwe framework eenvoudiger te ontwikkelen zijn, is het zogenaamde “Donker thema”.

 

Welke features we de komende maanden zo nog al kunnen verwachten, weten we niet, maar wees er maar zeker van dat enkele van deze nieuwigheden ook voor video marketeers zeer nuttig zullen zijn.

 

Krijg jij het nieuwe design nog niet te zien maar wil je het graag eens uittesten? Surf dan naar YouTube.com/new en ontdek zelf alle nieuwigheden. Door in het gebruikersmenu rechts bovenaan te kiezen voor “Klassieke versie van YouTube herstellen” ga je terug naar de vorige versie.

No Comments

Post A Comment