Title Image

Blog

YouTube: verloren zoon van de customer journey?

  |   Video Marketing   |   No comment

Online video wordt vaak dé trend van 2016 in marketing genoemd. Het is echter geen nieuw begrip. De customer journey is dat ook niet. Veel ondernemingen hebben een duidelijke map van mogelijke interacties met klanten. Vaak wordt er echter één locatie over het hoofd gezien : YouTube.

 

YouTube lego - blogpost customer journey

 

De customer journey in de online omgeving

 

Met de customer journey identificeer je de contactpunten met je klanten. Je gaat de weg uittekenen waar de klant passeert om zo te ontdekken en te begrijpen waar je hem een betere service kan bieden. Zo verhoog je jouw klantentevredenheid.

 

Wanneer je vroeger aan een marketeer vroeg om de customer journey uit te tekenen kwam je vaak uit bij een plattegrond (letterlijk de “blueprint”) van de fysieke winkel en zijn omgeving. Ondertussen is dat haast ondenkbaar en gaat men onder andere ook de web site en sociale media integreren. YouTube wordt daarbij echter regelmatig vergeten hoewel ook daar klanten passeren. Klanten gebruiken meer dan ooit online video om zich te informeren alvorens een product te kopen. Ook als bindingsmiddel na de aankoop kan de juiste online video content wonderen doen.

 

YouTube als een wandelpad

 

Wanneer je YouTube wil integreren in je customer journey is het wel van belang om dat juist te doen. Het is een pad voor je klanten, niet een eenmalige ontmoeting waarbij ze op een los filmpje stuiten.

 

Na het kijken van een video gaat iedereen over tot een actie. Je klikt door naar een volgend filmpje, je surft naar een web pagina, … , zowel binnen als buiten YouTube. Die actie kan en moet je sturen. Je moet je klanten bij de hand nemen en de volgende stappen die mogelijk zijn duidelijk tonen. Op wat moeten ze klikken? Jij beslist. Die kracht van controle is de primaire reden dat je een customer journey uitschrijft. Er is geen reden om hiermee te stoppen van zodra je in een online omgeving komt.

 

Implicaties van je huidige strategie

 

Als het op professionele YouTube kanalen aankomt kan je deze momenteel onderverdelen in drie groepen. Alle drie met verschillende aandachtspunten bij het verbeteren van je customer journey.

 

  • Het opgebroken pad : Dit zijn de ondernemingen die geen YouTube-kanaal bezitten. Hoe ga je de mensen overtuigen die voor online video kiezen en je niet terugvinden? Juist, dat doe je niet. Zeker als er concurrenten wel actief zijn. Je mist kritische contactpunten waarop klanten je kunnen afrekenen. Dit uit zich in het verlies van potentiële klanten.

 

  • De losse stenen : Dit is zo mogelijk nog gevaarlijker dan geen YouTube kanaal omdat jouw klanten kunnen verdwalen. Ze weten niet hoe hun online trip voort te zetten na een filmpje van je te zijn tegengekomen of erger nog, een concurrent komt hen de weg wijzen naar hun pad. Let op, in deze situatie van “losse stenen” zit je snel. Zitten alle video’s in een relevante playlist? Zijn er relevante links? Zitten deze op de juiste plekken? Het zijn enkele van de vele vragen waar je “ja” op moet kunnen antwoorden om in de derde en beste situatie te zitten.

 

  • Het vlakke asfalt : De mensen hebben een gids nodig op hun YouTube-kanaal. Jij moet die gids zijn. Je bent de persoon die het pad toont. Je bent verantwoordelijk om de klanten die het pad van online video zijn ingeslagen te begeleiden richting de volgende stap van je customer journey. Wat die volgende stap is moet je zelf beslissen voor je onderneming.

 

Besluit

 

Online video is een krachtig instrument dat vele (potentiële) klanten gebruiken. Deze mensen missen kan je als onderneming duur te staan komen. Het belang van een goed uitgekiemde strategie en uitvoering is daarom van cruciaal belang. Enkel zo draai je je (ontbrekende) YouTube-kanaal om van een bron van ergernis naar een wervelend succes.

 

Zin gekregen om starten met het fantastisch maken van je YouTube kanaal? Dan is deze blogpost het startpunt voor jou.

 

Meer hulp nodig? Die vind je hier.

No Comments

Post A Comment